WEB TV

HaberTrak – Tekirdağ Haber – Tekirdağ Son Dakika

AB destekli proje ile Roman çocuklar eğitimlerini sürdürdü

AB destekli proje ile Roman çocuklar eğitimlerini sürdürdü
Bu haber 05 Haziran 2017 - 12:23 'de eklendi ve kez görüntülendi.

Almanya’da bir derneğin hazırladığı ve Avrupa Birliği(AB)’nin desteklediği “Erken Okul Terki ile Mücadele Stratejisi Belirleme Projesi” 2014 yılından bu yana Tekirdağ’da uygulanıyor. Almanya, Macaristan, Romanya ve Türkiye’nin dahil olduğu proje kapsamında Roman öğrencilerin eğitim süreçlerine devamlılığını esas alıyor. Berlin Üniversitesi, Macaristan’daki Teacher Akademi gibi köklü kurumların destek verdiği projede Tekirdağ’dan Çiftlikönü Romanları Yardımlaşma ve Dayanışma Derneği yer alıyor.

Roman öğrencilerin okulu erken terk etmelerini önlemek amaçlı oluşturulan projenin dernek adına yürütücülüğünü Tekirdağ Anadolu Lisesi’nde matematik öğretmeni olan Semih Marangoz gerçekleştiriyor. Projeye 2014 yılında başlandığını söyleyen Marangoz,  Alman Uluslararası Ajansı’nın hibesini verdiğini bir AB projesi bu.  İçerisinde Berlin Üniversitesi, Berlin’den bir dernek,  Macaristan’dan bir okul bir de Teacher Akademi diye Eğitim v Öğretim Merkezi var. Romanya’dan bir okul ve bir dernek, Türkiye’den de Çiftlikönü Romanlar Derneği, Edirne’den Mustafa Necati İlköğretim Okulu ve son ortak olarak Hırvatistan’da Eğim Bakanlığı adına işleri yürüten bir kurum yer alıyor” bilgisini verdi.

TÜRKİYE EĞİTİME KATILAMADI

Erken okul terki ile mücadele konusunda öğretmenlere strateji belirleme konusu üzerine eğitimlerin verildiğini belirten Marangoz şunları kaydetti: “ Proje üç modülden oluşuyor. Öğretmenler, ‘Roman tarihini bilirlerse öğrencilerle daha iyi iletişim kurabilir’ düşüncesinden yola çıkılarak, Roman tarihi araştırması yapıldı.  Öğretmenlerin bu tarihi öğrenmesi için çeşitli ders anlatım teknikleri geliştirildi. Romanya ile biz gerçekleştirdik bu modülü. İkinci modülü de Almanya ile Hırvatistan hayata geçirdi. Burada insan hakları, ayrımcılık gibi konular üzerine eğitimler verildi ve gelen göçmenlerin sosyal hayat içerisinde olmasını sağlamayı amaçlayan çeşitli oyun yöntemleriyle farkındalığı sağlayacak eğitim metotları oluşturuldu. Üçüncü modül ise çevreyi dahil etme üzerine kuruluydu.  Macaristan ve Romanya işbirliği ile 25 Nisan’da Macaristan Budapeşte’de uluslararası eğitimler düzenlendi. Bu eğitime Macaristan, Almanya ve Hırvatistan’dan olmak üzere toplam 15 öğretmen katılım gösterdi. Türkiye’den 5 öğretmen göndermeyi planlamıştık ama bütçe yetersizliğinden dolayı maalesef gönderemedik.”

EKONOMİK ETKENLER VE ROL MODEL OLMAYIŞI BÜYÜK ETKEN

“Proje faaliyetlerinden bir tanesi de  Türkçe- Romanca -İngilizce sözlük hazırlanmasıydı” diyen Marangoz,  “Mahallede Romanca bilenleri araştırdık. Mülakat tekniği ile Türkçe- İngilizce -Romanca resimli sözlük hazırladık.  Modülleri kitapçık haline getirdik. Bunların her birinde uygulanacak teknikler var. Öğretmenler bu teknikleri kullanarak Roman öğrencileri eğitime kazandırabilir ve okulla ısındırabilirler” dedi.  Ayrıca Romanların yoğun olarak bulunduğu okullarda  6 tane farklı anket yapıldığını belirten Marangoz şu önemli noktalara dikkat çekti:  “Okulu terk etmiş öğrenci velileri, okula devam eden öğrenci velileri, öğretmenler, okula devam öğrenciler, okula devam etmeyen öğrenciler ve çözüm önerileri sunan başlığında. Erken okulu terk etmenin temel nedeni ekonomik koşullar iken ikinci neden rol modellerinin olmayışı” ifadelerini kullandı.

PİLOT UYGULAMA ŞART

Roman öğrencilerin yoğun olduğu okullarda akademik başarı düşükse mutlaka pilot uygulamaların yapılması gerektiğini belirten Marangoz,  “Öğrenciler bilgi seviyelerine göre gruplandırılıp bir şekilde okuyabilir hale getirilmeli. Rol model açısından ise dolaştığımız mahallelerde 5 tane üniversite mezunu bulabildik.  Şöyle bir mantık var, ‘üniversiteyi bitirdi de ne oldu, pazarcılık yapıyor’. Biz bunları eğitime aldık.  Birisini belediyeye yerleştirdik, diğerlerini farklı kurumlara yerleştirdik. Sonuçta eğitilmiş bireylerin mutlaka mahallede rol model olmasını sağlamak gerekiyor” şeklinde konuştu.

DERNEK BAŞKANI VİZE ALAMADI

Proje ile ilgili ilginç bir noktanın altını da çizen Marangoz, “Dernek başkanına vize alamadığımız için yurtdışındaki  hiçbir toplantıya gidemedik. Çünkü sigortaları eksik gözüyor. Dernek başkanı kendi projesinde yurt dışına çıkamadı. En azından Kaymakamlık gri pasaport vererek dernek başkanını yurt dışına yollayabilirdi” dedi.

Roman çocuklar yalnız bırakıldı

Tekirdağ Çiftlikönü Romanları Yardımlaşma ve Dayanışma Derneği Başkanı ve Tekirdağ Roman Dernekleri federasyon Başkan Yardımcısı Sülayman Karatepe ise önemli noktalara işaret ederek, yetkililere çağrıda bulundu. Roman mahallerinde uyuşturucunun çok yaygın olduğunu belirten Karatepe, bu etkenin de Roman çocukları üzerinde olumsuz bir etken olduğunu söyledi.

Cumhuriyet tarihinden 2000’li yılların başlarına kadar Roman mahallelerinde Alevi, Sunni, Kürt, Türk çocukları Roman çocuklarla birlikte okula giderken artık ailelerin çocuklarını Roman mahallelerindeki okullara göndermemesine tepki gösteren Karatepe, “13 Kasım İlköğretim Okulu çevresinde oturan aileler, adres değişikliğine giderek çocuklarını bu okullardan aldı. Bu okulda sadece Roman çocuklar kaldı. Aydoğdu İlköğretim Okulu’nda sadece Romanlar var. Benim çocuğum onların çocuklarını görecek ki, giyim kuşamlarını, eğitimlerini örnek alacak ki çocuğum toplumla kaynaşabilsin, okuyabilsin. Okulların bir önce karma olması gerekiyor. Bu konuda mücadelemizi sürdüreceğiz” diye konuştu.  Habertrak/Elçin Yıldıral/Özel

POPÜLER FOTO GALERİLER
SON DAKİKA HABERLERİ
İLGİLİ HABERLER