WEB TV

HaberTrak – Tekirdağ Haber – Tekirdağ Son Dakika
Uzm.Dr.Aydan ÇEVİK VAROL

YAŞLI SAĞLIĞI

YAŞLI SAĞLIĞI
Bu haber 01 Haziran 2020 - 12:53 'de eklendi ve kez görüntülendi.

YAŞLILIKTA SIK GÖRÜLEN SAĞLIK SORUNLARI VE HASTALIKLAR İÇİN YAŞAM TARZI DEĞİŞİKLİKLERİ VE BESLENME ÖNERİLERİ

Yaşlılığa bağlı hastalıkların önlenmesinde, geciktirilmesinde ve tedavi edilmesinde beslenme etkin bir rol oynamaktadır. Yeterli ve dengeli beslenme, fonksiyonel durumun sürdürülmesi ve sakatlıklardan korunmada önemlidir.

Yaşlılıkta enerji ihtiyacı, hastalıklar, sakatlanma ve kırıklara bağlı olarak artabilir. Enerji ihtiyacının arttığı bu gibi durumlarda yetersiz beslenilmesi kronik beslenme yetersizliği denilen duruma neden olmaktadır. Yetersiz beslenme, kronik hastalıkların görülme sıklığını ve bu hastalıklara bağlı ölümleri artırır.

Yaşlılık döneminde beslenme durumu, yaşlanma süreci boyunca vücutta meydana gelen değişikliklerden, kronik hastalıklardan, kullanılan ilaçlardan, fiziksel, psikolojik, sosyal ve ekonomik durumdan etkilenir. Normal koşullarda, yaşlanma sürecinin doğal bir sonucu olarak ortaya çıkan bu değişikliklere beslenmenin gereksinimlere uygun planlanması, düzenli fiziksel aktivite yapılması, sigara içilmemesi gibi koruyucu önlemlerle uyum sağlanabilir. Ancak yaşla birlikte görülme sıklığı artan yüksek tansiyon, kalp-damar hastalıkları, böbrek hastalığı, şeker hastalığı gibi kronik hastalıkların varlığında bu hastalıklara özel diyetlerin uygulanması gerekmektedir.

  1. YÜKSEK TANSİYON
  • Ağırlık denetimi – uygun kiloya ulaşılması • Tuz tüketiminin ve sodyumdan zengin besinlerin (turşu ve salamuralar, hazır pastalar) sınırlanması • Besinlerle yeterli kalsiyum ve potasyum alımı • Düzenli egzersiz • Sigara içilmemesi
  1. KEMİK YOĞUNLUĞUNDA AZALMA( OSTEOPOROZ)
  • Besinlerle ve destekleyici ilavelerle kalsiyum ve D vitamini alımının artırılması • Düzenli egzersiz
  1. YÜKSEK KAN KOLESTEROLÜ, YÜKSEK KAN YAĞLARI, KALP-DAMAR HASTALIKLARI
  • Margarin, tereyağ, kuyruk yağı gibi katı yağların ve sakatatların tüketilmemesi •Yeşil yapraklı sebzeler, kırmızı ve turuncu renkli meyveler, balık ve kurubaklagillerin tüketiminin artırılması • Tuz ve sodyumdan zengin besinlerin(tur şu ve salamuralar, hazır pastalar) alımının kısıtlanması • Uygun kilonun korunması • Düzenli egzersiz • Sigara içilmemesi
  1. KANSERLER
  • Diyetteki yağ miktarının azaltılması • Posa tüketiminin artırılması • Bağışıklığı artırıcı vitamin ve minerallerden (A, C,E vitamini, selenyum)ve fitokimyasallardan zengin besinlerin tüketiminin artırılması • Katkı maddesi içeren, özellikle hazır besinlerin(hazır çorba, et suyu, boyalı besinler) tüketiminin kısıtlanması • Sigara ve alkol tüketilmemesi
  1. ŞEKER HASTALIĞI
  • Ağırlık denetimi-uygun kiloya ulaşılması • Düzenli egzersiz • Sigara ve alkol tüketilmemesi • Kurubaklagiller, kepeği ayrılmamış tahıllar, sebze ve meyveler gibi posadan zengin ve glisemik indeksi düşük besinlerin tüketilmesi
  1. KABIZLIK
  2. Posa ve sıvı tüketiminin artırılması • Düzenli egzersiz
  3. ZİHİNSEL YETERSİZLİK, HAFIZA KAYBI, BEYİN HASARLARI
  • Yeterli enerji ve protein alımı • Beyin fonksiyonlarını geliştiren vitamin ve minerallerden zengin besinlerin (yeşil yapraklı sebzeler, kırmızı ve turuncu renkli meyveler, balık)tüketiminin artırılması • Beyin egzersizleri (rakam ezberleme, bilmece çözme vb.) • Sigara ve alkol tüketilmemesi
  1. BAĞIŞIKLIK SİSTEMİ ZAYIFLIĞI/HASTALIKLARA KARŞI DİRENÇSİZLİK
  • Protein alımının artırılması • Balık, soya yağı, fındık, ceviz, badem, sebze ve meyve tüketiminin artırılması • Düzenli egzersiz • Sigara ve alkol tüketilmemesi

YAŞLILIK DÖNEMİNDE BESLENMENİN 14 KURALI

Yüksek tansiyon, kemik erimesi, yüksek kolesterol, kalp-damar hastalıkları, şeker hastalığı, kanserler gibi kronik hastalıklar ve diğer sağlık sorunlarının görülme sıklığı ve bu hastalıklara bağlı ölümlerin sayısı yaşlılık döneminde artar. Bu hastalıkların önlenmesi, geciktirilmesi, yan etkilerinin azaltılması ve tedavisi ile beslenme durumu arasında doğrudan bir ilişki söz konusudur.

Burada genel ilkeler verilmiştir.

  1. Günlük öğün sayısı 3 ana, 3 ara öğün şeklinde düzenlenmelidir. Böylece öğünlere düşen yiyecek miktarları azaltılarak sindirim güçlükleri önlenmiş olur.
  2. Her öğünde 4 temel besin grubundan (et ve ürünleri, süt ve ürünleri, sebze ve meyveler, tahıllar) besinler bulunmalı ve besin çeşitliliğinin sağlanmasına özen gösterilmelidir.
  3. Günde en az 5 porsiyon sebze ve meyve tüketilmelidir.
  4. Posa miktarı yüksek olan kuru baklagiller, sebze, meyve ve kepekli tahıllar gibi besinlerin tüketilmesine özen gösterilmelidir.
  5. Sıvı tüketimi arttırılmalıdır. Günde en az 8-10 bardak su (1500 ml) tüketilmelidir. Bu miktarın tümü su olarak tüketilemiyorsa, ıhlamur, taze sıkılmış meyve suyu, bitkisel çaylar, ayran, komposto ya da açık çay tüketimi ile bu miktar karşılanabilir. Ancak bunların hiçbirisi vücut fonksiyonlarında su kadar etkili değildir.
  6. Kalsiyum içeriği yüksek olan besinler tüketilmelidir. Yağı azaltılmış ya da yağsız süt ve ürünleri en iyi kalsiyum kaynağıdır.
  7. Omega 3 yağ asitlerinin yoğun olarak bulunduğu balık türleri haftada en az 2 kez tüketilmelidir.
  8. Margarin, tereyağı, kuyruk yağı gibi katı yağların tüketimi kan kolesterol seviyesinin yükselmesine neden olarak kalp-damar hastalıkları risk yaratırlar. Et, ve süt ürünleri gözle görülmeyen doymuş yağ içerirler. Bu nedenle bu besinlerin yağsız olanları, tavuk ve hindi etinin derisiz bölümleri tüketilmeli, et ile pişen yemeklere ayrıca yağ ilave edilmemelidir.
  9. Tuz tüketimi sınırlanmalıdır. Aşırı tuz tüketimi, yüksek tansiyon, kalpdamar hastalıkları, kemik erimesi gibi sorunlara neden olmaktadır. Sofrada yemeklere tuz eklenmemeli, turşu, salamura, salça, konserve gibi sodyum içeriği yüksek besinleri tüketmekten kaçınılmalıdır.
  10. Şeker, şekerli besinler ve hamur tatlılarının tüketimi sınırlanmalıdır.
  11. Fast food türü yiyeceklerin (hamburger, patates kızartması, pizza gibi) tüketiminden kaçınılmalıdır. Yağ ve tuz içeriği çok yüksek olan bu yiyecekler sağlık riskleri yaratabilirler.
  12. Besinlerin satın alınması ve pişirilmesi sırasında oluşabilecek risklere dikkat edilmelidir. Günü geçmiş, tazeliğini kaybetmiş, ambalajı bozulmuş besinler satın alınmamalı, yiyecekler kızartma ve kavurma yerine haşlama ya da ızgara yöntemleri ile pişirilmeli, besinlerin hazırlanması ya da saklanması sırasında hijyen kurallarına dikkat edilmelidir. Böylece yiyeceklerin besin değeri korunarak yeterli ve dengeli beslenme sağlanmış olur.
  13. Uygun vücut ağırlığı korunmalıdır. Şişmanlık ve zayıflık hastalık riskini artırır.
  14. Sigara ve alkol kullanılmamalıdır.

 

POPÜLER FOTO GALERİLER
SON DAKİKA HABERLERİ
İLGİLİ HABERLER
WEB TV