DOLAR 32,2524 % -0.03
EURO 34,6911 % -0.09
GRAM ALTIN 2.393,50 % -0,29
ÇEYREK A. 3.913,36 % -0,29
BITCOIN 61.553,02 -2.316
ÜYE PANELİ
SON DAKİKA
hava 17°

Hepimiz aynı değiliz

Son Güncelleme :

27 Şubat 2024 - 12:42

Hepimiz aynı değiliz

Benden beklemediğiniz bir başlık oldu değil mi? Meraklanmayın, bahsetmek istediğim şey çok farklı. Yıllardır maruz kaldığımız, nedenini sorgulamadan kabullendiğimiz bir şey var; Türkiye genelinde yapılan ortak sınavlar. Liselere geçiş sınavları gibi sınavlardan bahsetmiyorum. Bahsettiğim sınavlar, yazılı diye tabir edilen yılsonu not ortalamamıza etki eden sınavlar.

Büyüklerim, şaşkınlık içine düşebilir. Evet, gerçekten de bazı yazılılarımız bütün ülke genelinde ortak yapılıyor. Tüm Türkiye’de aynı sınıfta olan bütün öğrenciler, aynı sınava giriyor. Bu, bana yıllardan beri çok garip geldi. Başlığıma konu olan soru da buradan geliyor, “Hepimiz aynı mıyız?” cevabı ise; bence hayır. Aldığımız eğitimler, farklı. Bazı arkadaşlarımız, alanı farklı olan liselere gidiyor. Bazı arkadaşlarımızın öğretmenleri, kasten ya da hastalık gibi sebeplerden ötürü dersleri müfredattan daha geç işliyor. Kimi öğretmenler ise, başıma bir iş gelirde konuları yetiştiremem deyip, konuları erken bitiriyor. Sizce, farklı eğitim alan öğrencilerin aynı soruları, aynı vakitte görmesi ne kadar adil?


Değerli okurlarım; aynı, eşit ve adil kavramları birbirlerinden çok farklı kavramlar. Aynı sınavları yapmak, fırsat eşitliği sağlamıyor. Tam aksine, birçok sıra arkadaşımızın başarılı olma şansını köreltiyor. Fırsat eşitliği, herkesi aynı kefeye koyarak olmaz, olamaz, olmamalı. Hepimiz, dersleri farklı şekilde algılıyoruz ve farklı derslerde başarılıyız. Ek olarak, okullarımızın türleri ve eğitim aldığımız alanlar da farklı. Liseler, Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi, Akşam lisesi, Anadolu lisesi, Güzel sanatlar lisesi, Sosyal bilimler lisesi, Fen lisesi, İmam hatip lisesi, Çok programlı Anadolu lisesi, Spor lisesi, Mesleki Açık Öğretim Lisesi, Açık Öğretim Lisesive daha birçok farklı türlere ayrılıyor. Her lisenin, verdiği eğitim çok farklı. Yetiştirmeyi amaçladığı, öğrencilerde çok farklı hayallere sahipler.

Öğrenciler ve okullar bu kadar farklıyken, sınavların aynı olması doğru değil. Kimseye, faydası yok. Akademik başarısı düşük öğrenciler için yarar sağlamıyor; fen lisesi öğrencisinin girdiği sınava girmek, akademik başarısı düşük öğrencileri zorluyor. Akademik başarısı orta düzeyde olan öğrencilere de fayda sağlamıyor, ortak sınavın zorluğuna göre orta düzeyde öğrenciler için pek bir şey değiştirmiyor. Başarılı öğrenciler içinse ortak sınav sistemi, hepten zarar demek. Bunun sebebi, akademik başarısı yüksek olan öğrencinin, başarılı olduğunu belli edememesi. Akademik başarısı yüksek öğrenciler, orta başarılı öğrencilerle aynı notu aldığı için başarılı olmaları bir fayda sağlamıyor.

 


Kimseye fayda sağlamıyorsa, neden yapıyorlar inanın bilmiyorum. Büyüklerimizin, bir bildiği vardır deyip geçmek istiyorum. Bunu yapmak ise, her geçen gün zorlaşıyor. Eğitim sistemi, gittikçe bizi aynıymışız gibi görüyor. Hepimiz aynı değiliz, farklılıklarımız var. Yukarıda bahsettiğim gibi. Bu yüzden, ortak sınavların bir anlamını görmüyorum. Eğitim alanında, hepimiz aynı değiliz diyorum.

Bizler aynı kefeye koyulunca, başarılı olmuyoruz, becerimiz artmıyor. Gün geçtikçe, birbirimize daha çok benziyoruz. Tipik genç, olma yolunda ilerliyor bütün gençler. Video oyunlarındaki NPC’lere (Non-controllableplayer) benziyoruz, gün geçtikçe. NPC’nin çevirisini bilmiyorsanız, kontrol edilemeyen karakter diye çevrilir.

Eğitim sistemi, aynı düşünen, aynı mezhepten, aynı giyinen, aynı sınavlara giren, aynı şeylerden zevk alan bireyler yetiştiriyor. Farkı olmayan; hayattan bezmiş ve mutsuz bir kuşak olma yönünde ilerliyoruz.Çünkü hepimiz, aynı eğitimi aldık.